TAG META

Saturday, September 25, 2010

Wahai Kaum Wanita, Andalah Pemangkin/Pembantut Perjuangan Suamimu

Salam buat kaum wanita sekalian,

Apakah peranan kita sebagai 'co driver' suami kita dalam melayari bahtera? Cukupkah sekadar membantu pengurusan rumahtangga, mendidik anak dan melayani mereka?

Ya, kita bisa memasuki syurga kiranya sekalian di atas kita usahakan dengan penuh rela dan ikhlas. Namun, di manakah suami kita?? Cukupkah sekadar kita di syurga, sedang mereka bergelutan di lembah-lembah neraka??

Apakah tugas suami kita sebenarnya?? Cari pendapatan, memberi nafkah, menjalani kehidupan dan akhirnya meningalkan dunia yang fana ini...

Malang sekali jika inilah tanggapan kita.

Tanpa perjalanan dahwah di sepanjang hidup ini, tanpa perjuangan memartabatkan agama... dikhuatiri kita tidak dapat melepasi titian sirat..

Terlampau ramai tangan yang akan menuntut hak mereka lantas membantutkan perjalanan kita di titian yang tajam bak mata pedang itu..Lantas kita terjerumus di lembah yang hina dan penuh siksa.

Kita dan mereka harus sama-sama berada dalam landasan dakwah. Kita wanita berdakwah di dalam ruang lingkup rumah dan kepada kaum wanita lain. Dan mereka para suami harus dilepaskan pergi berjuang di luar sana, mungkin meninggalkan kita atas nama agama.

Jangan tahan mereka...

Sahabiah sanggup memotong hidung mereka hanya kerana hidung itu panghalang perjuangan suami mereka. Sanggup mencabar suami dengan kata2 yang membakar semangat agar suami-suami mereka keluar berjihad walaupun mereka sedar suami mereka cacat dan tempang.
Dan mereka juga berbangga dengan kesyahidan suami mereka.

Bagaimana dengan kita. Sanggupkah ditinggal suami untuk keluar berjuang?

Wahai kaum wanita,
Di dunia kita berpisah dengan suami tercinta, di akhirat kita menunggu mereka 1000 tahun lebih awal di syurga, dengan hiasan dan pakaian yang indah. Sekiranya kita menggalakkan mereka keluar berjuang dan kita juga berjuang bersama mereka.

Di dunia kita berpisah dengan suami tercinta, di akhirat kita menunggu mereka 500 tahun lebih awal di syurga. Sekiranya kita menggalakkan mereka keluar berjuang, tetapi kita tidak ikut serta.

Sekiranya kita tidak memberi galakan langsung, tetapi mereka tetap mahu pergi berjuang??? Tinggallah mereka di syurga dilayani bidadari yang cantik jelita. Kita??

Jauh terbuang tidak dapat sedikitpun menghampiri mereka. Hanya melihat dari jauh sahaja. Terpisah kerana sikap malas dan ego yang hanya sementara di dunia.

Justeru, bantulah perjuangan suamimu dalam jalan dakwah. Luangkan masa untuk kerja dakwah. Kerana berdakwah adalah wajib untuk setiap insan di maya pada ini, bukannya fardhu kifayah.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...