TAG META

Tuesday, December 7, 2010

KISAH NABI 2 - Dapatkah Aku Tinggal Bersama-sama Rasulullah SAW di Dalam Syurga?


Salam kepada pembaca sekalian. Semoga kalian sihat dan diberkati Allah SWT.

Di kesempatan ini Kak Fatim ingin bertanya, pernahkah timbul di pemikiran anda keinginan untuk melihat wajah Rasulullah SAW? Kak Fatim pasti bahwa majoriti umat Islam di dalam dunia ini, walau bagaimana sekalipun latar belakangnya, pasti kepingin untuk melihat wajah Rasulullah SAW. Begitulah juga Kak Fatim yang lemah ini. Walaupun sering dalam kelalaian, hati ini masih tetap berharap dapat melihat Rasulullah SAW. Malah bukan itu sahaja, Kakak juga berharap dapat beroleh syafaat Rasulullah SAW di padang mahsyar dan dapat tinggal bersama-sama Baginda di dalam syurga. Terkadang rasa malu di dalam hati apabila memikirkan tentang keinginan dan hajat yang begitu tinggi, tidak sepadan dengan usaha yang begitu sedikit.


Pembaca yang kakak hormati, tanda cinta kita terhadap Rasulullah SAW adalah keinginan kita untuk tinggal bersama Rasulullah SAW di dalam syurga. Di dalam dunia ini, tidak semua perkara yang kita hajati ditaqdirkan untuk kita. Apabila kita terlalu berhajat terhadap sesuatu namun tidak mampu memperolehinya, kita pasti berharap dan berdoa untuk memperolehinya di dalam syurga. Namun hakikatnya, tiada satu kenikmatan yang dapat menandingi kenikmatan melihat wajah Allah SWT dan tinggal bersama-sama dengan Kekasih Allah SWT di dalam syurga. Siapa lagi kekasih Allah SWT kalau bukan junjungan besar kita, Nabi Muhammad SAW.

Namun begitu, keinginan yang satu ini begitu tinggi nilainya. Apatah lagi kita sedia maklum bahawa barang yang begitu berharga, bukanlah mudah untuk meperolehinya. Justeru, wajarkah kita meninggalkan sebutir berlian yang diberi secara percuma kepada sesiapa sahaja yang yang menghajatkannya hanya kerana jalan untuk mendapatkannya dipenuhi ranjau dan duri? Sudah pasti jawapannya tidak. Untuk itu wajarlah kita mengambil peduli akan kaedah-kaedah yang dapat kita praktikkan sebagai usaha kita untuk bersama-sama Rasulullah SAW di dalam syurga.

Sesungguhnya apa yang kita tanam di bumi ini akan kita tuai di akhirat nanti. Jika kita benar-benar ingin bersama Rasulullah SAW di syurga maka kita seharusnya membuat persediaan awal yang cukup lengkap sebagai prasyarat untuk kita terpilih menjadi penghuni syurga. Hakikat yang harus kita terima adalah, kita hanya dapat bersama-sama Rasulullah SAW di syurga dengan keizinan daripada Allah SWT semata-mata. Ini adalah jelas melalui satu kisah yang kakak baca di dalam sebuah kitab fadhilat Amal karya Maulana Zakariya Al Kandahlawi :

Pada suatu ketika, seorang sahabat telah membantu memberi khidmat kepada Rasulullah SAW dalam menyelesaikan kerja-kerja harian seperti menyediakan air dan sebagainya. Rasulullah SAW sangat gembira dan berpuas hati dengan khidmat yang diberikan oleh sahabat itu lalu menawarkan kepada beliau untuk memohon apa-apa sahaja yang beliau mahukan dari Baginda SAW.

Lelaki itu menjawab - 'Wahai Rasulullah SAW, sesungguhnya aku ingin tinggal bersamamu di dalam syurga.

Rasulullah SAW diam dan kemudiannya bersabda :

' Jika itu yang dikau hajatkan, maka bantulah aku dengan memperbanyakkan sujud ' .

Begitulah kecintaan sahabat sehingga beliau tidak mahu apa-apa selain bersama Rasululllah SAW. Namun, tiada satu jaminan yang dapat Rasulullah SAW berikan melainkan dengan memenuhi prasyarat yang telah Allah SWT tetapkan. Semuanya melaui izin dari Allah SWT.

Soalnya, apakah prasyarat-prasyarat yang perlu kita amalkan untuk bersama-sama dengan Rasulullah SAW? Cukupkah sekadar menyebut di bibir menyatakan 'Aku cinta Rasulullah SAW', membuat sajak-sajak berunsur kecintaan kepada Rasulullah SAW, membuat perarakan dengan merentang sepanduk yang tertulis ayat-ayat menunjukkan kecintaan terhadap Rasulullah SAW, atau bagaimanakah caranya yang terbaik untuk kita menterjemahkan kecintaan itu?

Prasyarat untuk bersama Rasulullah SAW dapat kita fahami melalui hadith Nabi SAW yang bermaksud:

'Barang siapa yang beramal dengan sunnahku maka ia menyintaiku. Barang siapa menyintaiku maka dia dapat bersama-samaku di dalam syurga'.
Bukti kecintaan kita kepada Rasulullah SAW dapat diterjemahkan melaui perkaitan rapat diantara diri kita dengan sunnah Rasulullah SAW di dalam kehidupan kita sehari-hari. Penterjemahan ini bukan sekadar perbincangan dan penyebaran ilmu berkaitan sunnah Rasulullah SAW tetapi aspek pengamalan di dalam kehidupan kita sehari-hari. Selain itu keyakinan bahawa hanya cara hidup Rasulullah SAW sahaja yang membawa kejayaan dan tiada satu cara hidup yang dapat menandingi cara nabi adalah aspek yang paling penting perlu dimiliki terlebih dahulu oleh setiap individu yang mahu beramal dengan sunnah RAsulullah SAW. Tanpa keyakinan yang kental ini, pengamalan akan menjadi 'hangat-hangat tahi ayam'. Sahabat Rasulullah SAW jarang bertanyakan alasan /rasional Rasulullah SAW beramal dengan sesuatu tertib. Mereka mencontohi Rasulullah SAW secara semberono, malahan sahabat nabi yang tersohor, Abdullah Ibnu Umar Ranhu pernah menaiki unta dan berpusing pusing di satu kawasan sehingga menimbulkan kehairanan kepada sahabat yang lain. Apabila ditanya kenapa beliau berbuat demikian, beliau menjawab bahawa beliau pernah melihat nabi berpusing menaiki untanya beberapa pusingan dan akhirnya berhenti di situ. Keyakinan bahawa sunnah membawa kejayaan telah memadamkan keinginan mereka untuk mengetahui rasional tentang sesuatu adab dan tertib yang Rasulullah SAW lakukan. Berbeza dengan kita di zaman ini yang acap kali mencari sebab musabab dan kebaikan dalam satu sunnah sehinggalah ke peringkat kajian saintifiknya sekali. Maka bagaimanakan tahap keyakinan dan iman kita? Apakah kita mahu menjadi seperti sahabat yang terkenal dengan sifat 'samigna wa atogna' atau mengkaji sehingga kita mendapat alasan yang kukuh baharu kita mahu beramal?


Seperkara lagi, apakah mudah untuk beramal dengan sunnah Rasulullah SAW?

Kak Fatim yakin bahawa setiap dari kita pernah mendengar akan hadith ini:

Daripada Anas r.a berkata: Rasulullah s.a.w bersabda: "Akan datang kepada umatku suatu zaman di mana orang yang berpegang kepada agamanya laksana mengenggam bara api".
Hadith ini cukup untuk menjelaskan kepada kita betapa sukarnya beramal dengan sunnah Rasulullah SAW pada zaman fahsya dan mungkar ini. Sesiapa yang beramal dengan sunnah, beliau akan dilihat pelik dan asing. Beliau kelihatan berbeza dan ada kalanya dituduh sesat , taksub atau sekurang-kurangnya ketinggalan zaman. Tidak keterlaluan jika kakak katakan di sini bahawa orang Islam kini mahu mengamalkan agama tetapi mengikut cara mereka sendiri. Cara-cara ini adalah mengikut apa yang disukai oleh nafsu mereka semata-mata dan bukan yang ditunjukkan oleh baginda Nabi SAW. Mereka mahu menyimpan janggut tetapi ala goatie, dengan sedikit janggut dan misai, kononnya lebih kemas dan kacak, bersikat rambut ke belakang, menganggap dakwah dari individu kepada individu yang lain seperti mengajak kembali ke masjid tidak lagi relevan kerana mengganggu seseorang individu , menjadi imam solat kepada isteri dan anak di rumah kononnya tanggungjawab sebagai ketua keluarga, perkahwinan di pihak perempuan disambut meriah berbanding di pihak lelaki, mahar yang tinggi menunjukkan lebih berharga seorang pengantin sehingga tahap kelulusan pengantin di ambil kira. Sekiranya mereka mengetahui bahawa menyimpan janggut dan mencukur misai adalah sunnah, menyikat rambut dengan membelah di tengah dan menyisir ke tepi adalah sunnah (menyikat rambut ke belakang adalah cara ahli kitab di zaman Rasulullah SAW), menjalankan dakwah dari satu individu kepada individu yang lain adalah sunnah, solat diawal-awal waktu di tempat azan di aungkan (bagi lelaki ) adalah sunnah, kenduri di pihak pengantin lelaki sahaja adalah sunnah, mahar yang rendah adalah sunnah. Namun berapa ramai yang sanggup mengerjakan adab-adab sunnah begini di saat orang ramai langsung/hampir tidak ambil peduli perihal sunnah ini. Melainkan yang menjalankannya akan di pandang aneh dan dianggap melanggar budaya dan adat resam.

Bagi setiap perjuangan pastilah ada ujian yang mendatang. Begitulah juga dengan orang yang mengakui bahawa dia menyintai Rasulullah SAW.

Ya, sesiapa yang mengakui bahawa dia menyintai Rasulullah SAW dan bermujahadah dalam mengamalkan cara hidup baginda, maka dia pasti akan diuji. Ini berdasarkan firman Allah SWT yang bermaksud:

“Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: ”Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi?. Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta”. (Surah Al-Ankabut ayat 2-3)"
Seorang sahabat RAsulullah SAW pernah menyatakan perasaan cintanya kepada Baginda SAW:

"Wahai Rasulullah, sesungguhnya aku menyintaimu"

Rasulullah SAW bersabda:

"Fikrkanlah kembali kata-katamu itu"

Lelaki itu mengulangi kata-katanya lagi dan Rasulullah SAW mengulangi perkataan yang sama.

"Fikrkanlah kembali kata-katamu itu"

Lelaki itu mengulangi lagi kenyataan yang sama sehinggalah akhirnya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

"Barang siapa yang menyintaiku, sesungguhnya kemiskinan akan mengejarnya seumpama air menuruni lembah".
Ya, mana mungkin kita dapat mengaut kedua-dua, dunia dan akhirat secara sekaligus kerana keinginan kita yang kuat terhadap dunia akan menghilangkan fikir risau kita tentang akhirat yang kekal abadi. Kecuali bagi insan-insan terpilih yang memang ditaqdirkan untuk menjadi kaya raya dan dapat menjaga akhiratnya pada masa yang sama, kebanyakan manusia biasa yang lain hanya mampu menegakkan salah satu daripadanya. Terlalu sukar kerana keinginan dunia memerlukan pengorbanan masa, begitu juga keinginan akhirat. Rezeki dunia adalah sesuatu yang telah Allah SWT tulis dalam taqdir hidup kita, ia telah termaktub. Sebanyak mana kita kejar, hanya yang tertulis akan kita perolehi. Tetapi rezeki akhirat adalah sesuatu yang perlu kita usahakan. Jika kita tidak ditaqdirkan memperolehi dunia di dalam hidup kita, kita tetap memerlukan akhirat kerana tempat menghuni yang lebih kekal adalah di sana. Oleh itu tidak perlulah kita bersedih jika kita ditaqdirkan susah dan miskin.

Bagi diri kita sekalian yang belum diuji malah sering takut untuk menghadapi ujian lantas meringan-ringankan pengamalan sunnah dengan meletak pelbagai alasan seperti larangan mengamalkan mana-mana sunnah atas sebab bekerja, pandangan masyarakat, adat resam dan lain-lain alasan yang begitu banyak, inilah titik tolak akan akan membezakan tahap kecintaan kita kepada baginda Rasulullah SAW yang telah sekian lama terjadi tanpa kita sedari. Kita sebenarnya telah kerugian waktu yang sangat berharga dalam mengerjakan sunnah Baginda SAW. Sebaiknya kita koreksi diri kita sebelum bernoktahnya masa yang diperuntukkan kepada kita di dunia ini.

3 comments:

  1. Assalamualaikum...

    Terima kasih mengingatkan, moga ianya menjadi bekal untuk saya terus istiqamah dalam beribadah..

    ReplyDelete
  2. Salam ukhwah :)

    Syukran atas peringatan berguna ni, hmm pasal kisah bani israel yang awak cerita dlm post lepas, sy nak kongsi antara rujukan2 yg berguna utk kite sama2 mantapkan ilmu kite, antaranyer kitab ' As Syakhsiah alyahudiyah min khilaal Al Quran', kalo pasal nasrani, bleh rujuk kitab 'diroosat fil Quranil karim' ni semua kitab tafsir maudhu'i, perbahasan di dalamnyer depends on tajuk2 tertentu yang wujud dlm Al Quran. Penafsir mengumpulkan segala dalil2 di bawah satu tajuk... kalau kite lihat/rujuk gune tafsir tahlili (tafsir ayat ke ayat) susah sikit nak faham he3...

    sekadar sedikit perkongsian :)

    ReplyDelete
  3. Salam Hasrul Nizam,
    Bagus betul cadangan Hasrul tu. Memang akak minat sangat topik sirah ni. Boleh bg cadangan di kedai mana kakak boleh cari buku tu?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...