TAG META

Thursday, August 5, 2010

BILA HATI KEKOSONGAN...

Salam wahai teman...

Bila hati kekosongan, kita tercari-cari sesuatu yang akan menceriakan hati ini. Maka banyaklah ruangan 'maya' yang dilayari dan berlalulah masa tanpa kita sedari..

Teringat daku satu kisah;
Bila mana Nabi Musa Alaihisalam memberitahu seorang wanita yang sedang menangisi pemergian anaknya ke alam barzah. Baginda bertanya berapakah umur anak perempuan tua itu. Maka beliau menjawab sekitar 250 tahun umurnya. Maka Nabi Musa bersabda," diakhir zaman umur manusia adalah sekitar 60-70 tahun sahaja". Lantas wanita itu terkejut dan berkata," Jika aku dilahirkan pada zaman itu nescaya tiada yang aku lakukan melainkan beribadah sepanjang masa tarhadap Allah SWT".

Begitu pendek bukan? Begitu pendek umur kita ini. Terlalu pendek untuk membuka empayar perniagaan yang besar-besaran. Yang hasilnya akan menjadi hak waris semata-mata. Terlalu pendek untuk membina rumah yang begitu besar yang pastinya akan ditinggalkan kepada waris kita.

Namun diri ini? apakah yang ada untuk di bawa bersama ke perkhuburan yang begitu sempit??

Semuanya.. semuanya ditinggalkan. apakah yang akan dibawa. Cukupkah untuk penghidupan yang kekal di sana. Astaghfirullah al Azim. Ampunkanlah aku ya Rabbul alamin.

Wasalam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...