TAG META

Wednesday, August 11, 2010

Hakikat Ramadhan dan Syawal

Salam wahai teman,

Puasa adalah ujian. Bukan sekadar ujian jasmani seperti menahan lapar dan dahaga dan perkara-perkara yang membatalkannya. Ia juga ujian rohani. Bagaimana menahan sabar, bagaimana menahan marah, bagaimana menahan diri untuk perkara-perkara yang amat disukai oleh nafsu seperti mengumpat dan mendengar umpatan, bagaimana mengekalkan rasa syukur dan redha dengan apa yang ada, bagaimana untuk tidak membazir dengan pembelian yang tidak perlu. Apatah lagi pada musim perayaan ini, berbagai-bagai tawaran disediakan.

Bagaimanakah dapat kita menghadapi semua ini tanpa benteng yang kuat?

Allah sebenarnya menawarkan ganjaran yang lebih hebat pada bulan Ramadhan berbanding tawaran-tawaran dunia yang kita perolehi. Namun kesilapannya ialah, kita telah terlena kerana disogok dengan hal-hal keduniaan dalam menjalankan ibadah kita ini. Kita dikelabui oleh kehebatan dunia yang menipu dan merosakkan. Kita mencampuradukkan urusan-urusan akhirat dengan kebiasaan-kebiasaan dunia yang telah menjadi karat yang melekat di dalam hati. Puasa dan raya kita tidak meriah tanpa hal-hal keduniaan ini. Mungkin kita tidak mengakuinya tapi bayangkan jika Ramadhan tahun ini tiada bunyi mercun, tiada lagu-lagu raya, tiada tawaran-tawaran jualan dan lain-lain. Kita pasti merasakan kelainannya.

Namun hakikatnya kita perlu berubah. Kita tidak boleh membiarkan semua ini terus menerus sebati dalam diri kita. Kita harus membuka lebaran baru iaitu kefahaman erti sebenar Ramadhan dan Aidil Fitri. Kita pasti akan merasai kemanisannya apabila kita telah benar-benar memahami dan isitqamah melaksanakan apa yang sebenarnya dituntut oleh syariat. Sesudah itu kita akan dapat merasai apa sebenarnya yang dianugerahi kepada mereka yang akrab dengan Allah SWT, bukan sekadar kesyahduan dan kemeriahan yang berteraskan nafsu semata-mata...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...