TAG META

Tuesday, August 3, 2010

SETIAP HARI ADALAH SIA-SIA TANPA PENAMBAHAN ILMU AKHIRAT

Salam duhai teman,

Setiap hari kita adalah sia-sia. Kenapa? Sia-sia sekiranya tiada sebarang penambahan ilmu yang akan mendekatkan kita kepada Rabbul Jalil. Setiap hari kita jika hanya di isi oleh kerja buat dan rutin seharian, tanpa ada apa-apa yang benar-benar bermanfaat dan boleh dikategorikan sebagai mendekatkan kita kepada Yang Maha Mencipta... apakah hari itu.. itulah hari tanpa makna. Hari yang berlalu tanpa cahaya. Hari yang sia-sia.

Justeru itu duhai teman ..
Dengarlah.. atau perdengarkanlah kepada taulan sekelilingmu akan ilmu-ilmu Allah, hadith-hadith, AlQuran, sunnah-sunnah Rasulmu, pedoman-pedoman Ahlullah, nasihat para ulama dan sebagainya pada setiap hari. Agar semua ini menjadi penghias harimu yang berlalu hambar tanpa bunga-bunga zikir. Ingatan yang tidak putus terhadap Allah SWT.

Maksud hadith Rasulullah SAW yang disampaikan kepada Hazrat Hanzalah R.anhu:

" Sekiranya keadaan kamu sentiasa seperti ini (seperti ketika berada di dalam majlis ilmu Rasulullah SAW, walaupun di luar majlis Nabi SAW ) nescaya malaikat akan bersalam denganmu..."

Duhai teman,
Daku yang berkata ini bukanlah orang yang terbaik untuk menegur kalian. apatah lagi memberi pengajaran-pengajaran. namun, berasaskan prinsip yang telah digenggam oleh Saidina Umar R. anhu. Beliau telah menbawa beberapa orang teman pada petang hari pengislaman beliau. Pada ketika beliau tiada tahu apa-apa mengenai Islam melainkan sedikit, maka daku juga berpegang pada prinsip yang sama... menyampaikan teguran walaupun hampir diri ini tiada mengetahui apa-apa. Ilmu bagai mencelup jejari di dalam lautan yang luas. Setitis yang jatuh itu... itulah yang ada padaku... Sedang yang luas itu adalah ilmu Allah SWT belaka.

Tegasnya, tegur menegur atas kebenaran adalah kewajipan setiap insan walaupun yang menegur adalah lebih lemah dari yang ditegur. Yang ditegur sewajarnya menerima jika teguran itu berasas. Walaupun yang ditegur itu seorang ulama hebat dan yang menegur itu seorang kanak-kanak hingusan yang tiada diketahui punca asalnya...

Wallahualam..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...